Spis treści
Automatyczne parkingi w Polsce można spotkać już nie tylko w centrach handlowych i nowoczesnych biurowcach, ale też w hotelach i niektórych nowych osiedlach mieszkaniowych. Wiele z nich powstało w zakładzie w Koronowie, koło Bydgoszczy. Tam są produkowane parkingi MODULO.
Pomysł wcale nie jest nowy. Konstruktorzy opracowują automatyczne parkingi już od ponad 100 lat. Pierwsze powstały w Chicago w 1913-14 roku. Z tym, że w żaden sposób nie przypominały tych dzisiejszych, naszpikowanych elektroniką. Pierwsze parkingi były zasilane… ręcznymi korbami.
Parkingi MODULO z Polski, a konkretnie z Bydgoszczy
Od początku inżynierom przyświeca ta sama idea – stworzyć system przyjazny kierowcy. Potrzeby są coraz większe, bo miejsc na samochody – zwłaszcza w zatłoczonych miastach – nie przybywa, do tego rośnie liczba aut. Niektórzy mają już nawet po 2 – 3 auta. Zapotrzebowanie na miejsca parkingowe cały czas rośnie.
Zarabiają na tym także Polacy – jednym z producentów automatycznych parkingów jest polska firma MODULO Parking z Bydgoszczy.
– Jesteśmy w stanie stworzyć na jednym zwykłym miejscu parkingowym od dwóch do nawet 15 miejsc parkingowych, w zależności od potrzeb – mówi Oktawian Przybylik, dyrektor grupy produktów MODULO.
Produkcja w całości odbywa się w Polsce – w zakładzie w Koronowie, koło Bydgoszczy. Firma obecnie przygotowuje ponad 600 miejsc parkingowych w różnych konfiguracjach, ale wszystko wskazuje na to, że popyt na to rozwiązanie dopiero zaczyna rosnąć.

Kto kupuje parkingi automatyczne?
Automatyczne parkingi zamawiają m.in. deweloperzy, generalni wykonawcy budów, hotele, instytucje rządowe, a nawet urzędy. Klienci decydują się na taki produkt, bo rozwiązuje on wiele problemów. Przykładowo deweloper na tej samej działce może zbudować więcej mieszkań, a dzięki temu i więcej zarobić. Przepisy nakazują udostępnić mieszkańcom odpowiednią liczbę miejsc parkingowych, a dzięki parkingom automatycznym jest to dużo bardziej efektywne.
MODULO sprzedaje nie tylko w Polsce, ale i za granicą – w Szwajcarii i Norwegii. Na celowniku ma kolejne rynki – Australię, Rosję, Wielką Brytanię, czy Niemcy.
Co ciekawe, wśród klientów są też dealerzy samochodowi, którzy potrzebują miejsca do przechowywania swoich pojazdów. Koszt magazynowania samochodów w tym szybko rosnącym biznesie jest coraz większy, bo miejsca zazwyczaj nie przybywa.
Smart parkowanie na parkingach automatycznych
Zamawiają także zwykli ludzie, którzy chcą mieć nowoczesny parking przydomowy. Może on pełnić dodatkowe funkcje – mieć np. stojaki na rowery, schowki, miejsce na przechowywanie opon.
Czas realizacji zamówienia to od 9 – do 15 tygodni, w zależności od skomplikowania. Ile kosztuje taki parking? Od 14 do 50 tys. zł w z zależności od typu i opcji dodatkowych.
Dla spragnionych nowinek parkingi mogą być wyposażone w kamery, czujniki bezpieczeństwa, a nawet ładowarkę pojazdów elektrycznych. Firma pracuje nad kolejnymi funkcjami – możliwością sterowania parkingiem za pośrednictwem smartfonu i podglądu z kamery. Posiadacze samochodów elektrycznych mają dostać też możliwość zdalnego sprawdzenia stopnia naładowania baterii.
– Parking to idealne miejsce do ładowania samochodu elektrycznego, bo potrzeba na to około 7-8 godzin, bądź 3-4 godzin w zależności od technologii. Obecnie pracujemy nad tym, aby samochód ładował się indukcyjnie, czyli bez potrzeby podłączenia kabla – mówi Oktawian Przybylik.
Parkingi MODULO – jak to działa?
Parkingi są oparte o system hydrauliczny ze specjalnymi czujnikami oraz zabezpieczeniami mechanicznymi. Modele bardziej rozbudowane bazują na przesuwie bocznym, dzięki zastosowaniu silników elektrycznych oraz ruchu pionowym.
– Nad stworzeniem systemów parkingowych MODULO pracował jeden z najlepszych zespołów konstruktorów w Polsce. Wprowadzamy bardzo nowatorskie zabiegi inżynieryjne, których nie widać gołym okiem, lecz można je zauważyć na przykład po bardzo cichym działaniu, niektórych systemów parkingowych – mówi Przybylik.
Aktualnie systemy są rozbudowywane na bieżąco przez szesnaście osób, w których skład wchodzą specjaliści ds. sprzedaży, project managerowie, konstruktorzy oraz graficy. Jest to zespół czerpiący z bogatego doświadczenia spółki-matki PROJPRZEM MAKRUM, która obchodzi w tym roku swoje 150-te urodziny. Firma ta jest dostawcą platform przeładunkowych, maszyn przemysłowych oraz buduje obiekty przemysłowe, hale magazynowe i biurowce.
Największy parking marki MODULO znajduje się w Bydgoszczy. Posiada on 25 miejsc parkingowych, na które samochód umieszczany jest za pomocą systemu hydrauliczno-mechanicznego, zajmując tylko 5 tradycyjnych miejsc postojowych.

W Chinach parkują za Ciebie roboty…
Na koniec melodia przyszłości. W Chinach powstał pierwszy parking, który sam znajduje wolne miejsce dla Ciebie. Wystarczy wjechać samochodem na podjazd i go tam pozostawić. Następnie zostanie on uniesiony i przetransportowany na wolne stanowisko.
Nie obrazilibyśmy się, gdyby takie cuda pojawiły się także w Polsce. Kto wie, może właśnie za sprawą bydgoskiej firmy MODULO? Jedno jest pewne. Automatyczne parkingi to nowy trend, który będzie się rozwijał. A wraz z rozwojem autonomicznych pojazdów może coraz mocniej przyspieszać.
*Spółka MODULO Parking jest częścią Grupy Przemysłowej PROJPRZEM MAKRUM S.A., spółki notowanej na GPW od 1999 r. Grupa, oprócz automatycznych systemów parkingowych, operuje również w segmencie maszyn i konstrukcji stalowych, budownictwa przemysłowego oraz systemów przeładunkowych. W roku 2016 głównym akcjonariuszem PROJPRZEM MAKRUM stała się inna spółka giełdowa – Grupa Kapitałowa IMMOBILE, zapewniając jej stabilne podstawy do rozwoju i inwestowania w innowacje. W efekcie PROJPRZEM MAKRUM notuje konsekwentny wzrost wyników i jedną z najlepszych stóp zwrotu na GPW w 2017 roku – 97,2%.
Przeczytaj również