Jak hodować wariackie pomysły biznesowe, jak stosować mentalną alchemię w sprzedaży, jak zachować zdrowy cyfrowy minimalizm i jak być szczęśliwym na jednoosobowej działalności gospodarczej – o tym wszystkim mówią polecane przez nas książki.

Chyba nie musimy tłumaczyć, dlaczego każdy lubi poczytać o start-upach i biznesie. Oczywiście, każdy kto jest młody, energiczny i myśli perspektywicznie. Być może żyjemy w najlepszych czasach do robienia biznesu na ziemiach polskich, ale nie tylko. Szkoda przegapić taką okazję.

Poniżej prezentujemy zestawienie 7 książek, które ukazały się w ostatnich kilku miesiącach i są – naszym zdaniem – niezwykle pożyteczne z punktu widzenia zarówno młodego, jak i już nieco doświadczonego biznesmana. Nie ma wśród nich typowych poradników „jak stworzyć od zera firmę znoszącą – niczym kura – złote jajka”, bo takich nie lubimy. Są to ambitne pozycje z przesłaniem. I do tego na ogół dobrze napisane.

Loonshots. How to Nurture the Crazy Ideas That Win Wars, Cure Diseases and Transform Industries” – Safi Bahcall

Loonshot oznacza – wedle fizyka i przedsiębiorcy Safiego Bahcalla – lekceważony projekt jakiegoś produktu czy usługi. Nikt w niego nie wierzy, oprócz pomysłodawcy, który bywa postrzegany jako wariat. Tymczasem to właśnie tego rodzaju wariackie idee pozwalają zdobywać biznesowe i naukowe szczyty, czyli cele zwane moonshots. W swojej książce Bahcall próbuje pokazać – na historycznych przykładach, wśród których pojawia się m.in. Mikołaj Kopernik – jak należy hodować te pomysły i jak nieustępliwym trzeba być w realizacji swoich celów. Rewelacja!

Alchemy: The Dark Art and Curious Science of Creating Magic in Brands, Business and Life” – Rory Sutherland

Cena wielu produktów zależy nie od ich fundamentalnej wartości (czyli od ich obiektywnych cech), ale od ich postrzegania przez klientów. Zazwyczaj dużym powodzeniem cieszą się drogie produkty, które są reklamowane jako obecne tylko w danym regionie, albo wytwarzane ręcznie ze specjalnych materiałów. To oczywiście może być prawda, problem w tym, że łatwo znaleźć o wiele tańsze zamienniki. Ba, niektóre produkty są np. obrzydliwe w smaku (jak napój energetyczny Red Bull), a mimo to znajdują nabywców – właśnie dlatego, że są w odpowiedni sposób reklamowane, a więc w efekcie w odpowiedni sposób postrzegane. Jak nauczyć się i zastosować tę „mentalną alchemię” w sprzedaży i marketingu – o tym jest ta książka.

Company of One: Why Staying Small is the Next Big Thing for Business” – Paul Jarvis

Budujcie szybko rosnące start-upy, pozyskujcie finansowanie, sięgajcie gwiazd – oto co radzą książki biznesowe z ostatnich lat. To po części pokłosie taniego pieniądza, a po części mody na biznes, z domieszką wiecznego dążenia do bogactwa. Tymczasem Paul Jarvis przekonuje, że można prowadzić jednoosobowy biznes i być szczęśliwym. Wystarczy robić to co się lubi i zarabiać dobre pieniądze, przy tym kontrolując swój czas i zachowując work-life balance.

That Will Never Work: The Birth of Netflix and the Amazing Life of an Idea” – Marc Randolph

Historia powstania serwisu streamingowego Netflix. Na początku zajmował się on wypożyczaniem filmów na płytach DVD za pośrednictwem internetu. Po pewnym czasie zaczął je „wypożyczać” po prostu przez internet, na ekranie telewizora czy komputera. Historia Netflixa to dowód na to, że – jak pisze Marc Randolph – „najlepsze idee rzadko przychodzą do głowy na szczycie góry, nawet nie na jej zboczu czy gdy stoisz w korku. Raczej są wypracowywane, stopniowo, przez tygodnie i miesiące. I, gdy już masz ten dobry pomysł, to może długo potrwać zanim się zorientujesz, jak wiele jest on wart”.

Tools of Titans” – Tim Ferriss

Autor tej książki jest znanym amerykańskim blogerem i podcasterem, który przeprowadza wywiady z największymi gwiazdami biznesu, ale też z tymi najciekawszymi. Przegadał z tymi ludźmi setki godzin i zaoferował destylat pod taką właśnie postacią. Czytając „Tools of Titans” uzyskujemy dostęp do porad biznesowych praktyków. To są porady nie tylko dotyczące biznesu, ale także udanego życia prywatnego czy rodzinnego. Ta książka może być naprawdę dobrą inwestycją. Jest tylko jeden problem, trzeba w nią zainwestować nie tylko pieniądze, ale i czas, bo ma blisko 650 stron.

Digital Minimalism: Choosing a Focused Life in a Noisy World” – Cal Newport

Książka, która ukazała się niecały rok temu, a już stała się legendarna. Pokazuje problem uzależnienia od internetu i mediów społecznościowych. Stara się też doradzić czytelnikowi w jaki sposób może uciec od elektronicznego hałasu, by lepiej skupiać się na pracy i cieszyć się życiem. Wypełniona jest także niezapomnianymi i jednocześnie mrożącymi krew w żyłach cytatami, np.: „Philip Morris chciał tylko waszych płuc. Sklep z aplikacjami Apple pożąda waszej duszy”.

The Motivation Myth: How High Achievers Really Set Themselves Up to Win” – Jeff Haden

Najstarsza książka w zestawieniu, bo z końcówki 2018 roku, ale wciąż aktualna. Podważa dość mocno mit roli motywacji w osiąganiu sukcesu i szczęścia. Przekonuje, że te wszystkie poradniki z kolorowymi okładkami, na których widać uśmiechniętych pięknych ludzi sukcesu, są o kant d… potłuc. Motywacja to nie jest napęd, to nie jest magiczna formuła, która pozwoli osiągnąć sukces, a raczej jest to… rezultat pewnego procesu. Jakiego? Polecamy sięgnąć do książki Jeffa Hadena.

Miłej lektury w 2020 roku!