Bycie eko nie jest już tylko modą, ale również stylem życia. Na rynku pojawia się coraz więcej ubrań czy gadżetów, których produkcja nie jest szkodliwa dla środowiska. Od jakiegoś czasu można kupić nawet wegańskie buty, wykonane m.in. z kaktusa czy ananasa. Co ciekawe, tymi projektami mogą pochwalić się Polacy!

Twórcami wegańskiego obuwia w Polsce jest marka BOHEMA Clothing. Jest to rodzinny warsztat, w której podstawową zasadą jest korzystanie ze 100-procentowo ekologicznych produktów. Dotyczy to zarówno materiałów oraz dodatków. Firma stawia sobie za cel znalezienie alternatywy dla skórzanego obuwia, aby nie szkodzić naturalnemu środowisku.

„Wegańskim” obuwiem może pochwalić się również polska kadra skoczków narciarskich, dla której zaprojektowano buty wykonane ze specjalnej skóry produkowanej w laboratorium. Polska firma Nagaba przygotowała dla naszych skoczków spersonalizowane obuwie, dzięki czemu na rynku butów narciarskich pojawiła się mocna konkurencja dla firmy Raas – to ona do tej pory produkowała obuwie dla skoczków.

Buty z ananasa, a może kaktusa?

Marka BOHEMA Clothing istnieje na polskim rynku już kilka lat. Miniony rok był dla firmy przełomowy, ponieważ jako pierwsza w Polsce stworzyła buty z ananasa. Jak to możliwe? Obuwie zostało zaprojektowane z Pinatexu – czyli ze skóry z liści ananasa, które mają zastąpić naturalną skórę. Zaletą butów jest ich ręczne wykonanie.

Liście ananasa są zazwyczaj pozyskiwane jako odpady z hodowli owoców. Następnie z liści są wytłuszczane włókna, które są prane i suszone. Oczywiście są one obrabiane bez negatywnego wpływu na środowisko. Ten materiał jako pierwsza odkryła hiszpańska projektantka, Carmen Hijosa.

Polska firma nie poprzestała na jednej alternatywie dla naturalnej skóry. W ich nowej kolekcji pojawiły się produkty, wykonane tym razem z… kaktusa. Nie jest to autorski projekt Polaków, ponieważ wcześniej pomysł został przedstawiony na targach w Mediolanie.

 

Jak widać, wegańskie buty to nie tylko kozaki czy sztyblety, ale również szpilki. Jak na razie kolekcja obejmuje jedynie damskie modele obuwia. Projektanci dbają o naszą planetę, dlatego podeszwy butów podlegają recyklingowi. Zużyte obuwie można zwrócić do sklepu, firma da podeszwom drugie życie, a klient otrzyma zniżkę na kolejną parę.

BOHEMA Clothing promuje modę wolną od okrucieństwa #crueltyfreefashion. Polska firma projektuje również ubrania.

Marki odzieżowe już od dłuższego czasu projektują nowe kolekcje z myślą o ekologii. Tym samym na półkach sklepowych pojawiają się ubrania „eco friendly”. Do tego trendu przyłączyła się również polska spółka, LPP, która wprowadziła ekologiczną odzież w Reserved oraz Mohito.

Wegański trend w obuwiu sportowym

Polska kadra skoczków narciarskich jako pierwsza zaprezentowała podczas zawodów nowe obuwie od innej firmy, niż niemiecki Raas. Projektanci z Opola, z firmy Nagaba, przygotowali dla polskich skoczków specjalne obuwie, które zostało wykonane ze skóry naturalnej przechowywanej w laboratorium. Potocznie nazywane są one „wegańskimi”.

W tym roku swoją premierą będą miały również „wegańskie” buty od Reeboka. W zeszłym miesiącu producent sportowej odzieży zaprezentował projekt opartego na roślinach obuwia do biegania Floatride GROW, który ma trafić na półki sklepowe jesienią 2020 roku. Nowa para, według zapewnień prezesa firmy, powinna być wytrzymała na sportowe wyczyny.

Górna część buta zostanie wykonana z eukaliptusa. Podeszwy natomiast będą z fasoli rycynowej i kauczuku naturalnego. Premiera nowej pary butów została zaplanowana dwa lata po tym, jak Reebok zaczął sprzedawać wegańską wersję swoich słynnych klasycznych butów Newport (NP) wykonanych z bawełny i kukurydzy.

Źródło: CNN

Według amerykańskiego Departamentu Spraw Wewnętrznych Amerykanie wyrzucają co roku około 300 mln par butów. Według CNN Business większość odpadów obuwniczych składa się z nieulegającego biodegradacji tworzywa sztucznego, skóry i kauczuku ropopochodnego, czyli materiałów, których rozkład zajmuje średnio od 25 do 80 lat.

Inicjatywy polskich projektantów są naprawdę imponujące, a to może być dopiero początek nie tylko na rynku obuwia, ale i odzieżowym. Oby tak dalej!