Autonomiczny garaż dla samochodów elektrycznych z Polski, zasilany energią słoneczną, właśnie trafia do sprzedaży.

Garaż i ładowarka w jednym

Solar Carport to autonomiczna – czyli niewymagająca podłączenia do sieci elektroenergetycznej – stacja ładowania samochodów elektrycznych. Jej zadaszenie jest wypełnione 12 krzemowymi modułami fotowoltaicznymi o łącznej mocy nominalnej 3,36 kW. Dla porównania, oferowana użytkownikom indywidualnym przez koncern ABB stacja ładowania Wallbox w trybie standardowym ładuje z mocą 4,6 kW i 11 kW, a w szybkim 22 kW. Carport będzie służył zatem do pozostawienia samochodu na noc, a nie szybkiego podładowania między pracą, a wieczornym wyjściem do kina.

Zastosowane w Solar Carport baterie oparte o tytanian litu charakteryzuje szybkie ładowanie, długa żywotność (liczba cykli ładowania sięgająca 20 000 z małą utratą pojemności) oraz prawidłowa praca w warunkach ujemnej temperatury. Dlatego, jak podaje producent, stacja będzie zdolna pracować w zakresie temperatur sięgającym od -30º C do + 60º C.

Chociaż carport do najmniejszych nie należy, to w przysłowiowym polskim przydomowym ogródku zmieścić się powinien. Stacja mierzy bowiem nieco ponad 5,5 metra szerokości, 6 metrów długości i ponad 2,3 metra wysokości. Jest to rozmiar zbliżony do typowego blaszanego garażu dwustanowiskowego. To nie dziwne, gdyż carport w zamierzeniu również służy do ładowania dwóch samochodów elektrycznych jednocześnie. Jak można zobaczyć na zdjęciach z Kongresu Nowej Mobilności w Lublinie, charakteryzuje go nowoczesny, prosty i elegancki design.

Słoneczny garaż 2.0

Chociaż Solar Carport dopiero wchodzi do sprzedaży, już opracowywana jest jego wersja rozwojowa – Solar Carport 2.0. Źródłem energii będzie 30 m2 paneli perowskitowych. Będą one zamontowane na czterech bocznych ścianach stacji. Jest to pokłosie osiągniętego kilka miesięcy temu sukcesu umożliwiającego produkcję giętkich i częściowo transparentnych modułów fotowoltaicznych wykorzystujących perowskity, o trwałości zapewniającej wieloletnie użytkowanie.

Przy zakładanej wydajności 16% oznacza to około 2600 kWh dodatkowej energii wyprodukowanej w ciągu roku. Ze względu na zastosowaną technologię produkcji ogniw fotowoltaicznych na bazie perowskitów nadrukowanych metodą ink-jet, boki stacji będą wyświetlać wybrany przez klienta komunikat np. marketingowy.



Wg doniesień z końca listopada przyjmowane są już pierwsze zamówienia na carporty. Będą one oferowane zarówno w opcji z podłączeniem do sieci, jak i bez. W bieżącej ofercie ma być dostępna wersja 1.0 – z panelami krzemowymi. Solar Carport 2.0, z panelami perowskitowymi, ma być do kupienia pod koniec 2020 roku.

Dobre, bo polskie

Solar Carport powstał we współpracy biznesowej pomiędzy firmami Saule Technologies i Natoni. Saule Technologies jest partnerem odpowiedzialnym za PV i budowę stacji, a jej głównym udziałowcem jest dr Olga Malinkiewicz. Ta polska badaczka zyskała międzynarodową sławę w 2014 roku za sprawą opracowanej przez siebie technologii wytwarzania elastycznych ogniw fotowoltaicznych na bazie perowskitów. Za to osiągnięcie została w 2016 roku wyróżniona Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski, jednym z najwyższych polskich odznaczeń cywilnych. Saule Technologies jest jedną z pierwszych na świecie firm zajmujących się komercjalizacją ogniw fotowoltaicznych z perowskitów.

Natoni to firma związana z francuskim koncernem ENGIE. Funkcjonuje ona w obszarze decentralizacji produkcji energii oraz infrastruktury dla e-mobilności, w szczególności obejmującej ładowarki EV i stacje wodorowe. Firma zajmuje się instalacją stacji ładowania samochodów elektrycznych i koncentruje swoją działalność w Europie Środkowej.