Tylko to polski startup, który wykorzystując rozszerzaną rzeczywistość oraz personalizację regałów chce stać się drugą IKEĄ. I jest na dobrej drodze.

Tylko jest jednym z najgorętszych polskich startupów, działającym w branży, którą można nazwać tradycyjną: w branży meblarskiej. Oferuje swoim klientom możliwość personalizacji mebli oraz aplikację wykorzystującą rozszerzoną rzeczywistość (augmented reality; AR). Cały proces zamówień odbywa się oczywiście online.

Mebel uszyty na miarę

Globalny rynek meblarski jest wyceniany na 330 mld USD. Sam Amazon w 2018 roku sprzedał meble warte około 4 mld USD. Taki wynik jest potwierdzeniem dla coraz częściej stawianej tezy – z każdym rokiem coraz więcej produktów kupujemy przez internet. Według wielu inwestorów, Tylko może zmienić oblicze rynku meblarskiego, stając się światową potęgą.

Młodzi żyjący w dużych miastach często nie posiadają samochodu, więc online-owy zakup wielkogabarytowych mebli z dostawą jest dla nich świetnym rozwiązaniem. Firma oferuje nie tylko samą możliwość zakupu swoich produktów w sklepie e-commercowym, bo w dzisiejszych czasach nie jest to już niczym nowym. Tylko oferuje znacznie więcej. Założyciele startupu dostrzegli ogólną tendencję – rośnie liczba usług i produktów personalizowanych. Gdy chcemy obejrzeć film, sami go sobie wybieramy na Netflixie (nie musimy być skazani na to, co pokazują akurat w telewizji). Gdy chcemy posłuchać muzyki, nie musimy wybierać z określonej liczby stacji radiowych – włączamy Spotify i możemy wybrać dokładnie to, na co mamy ochotę. Czemu nie może tak być z meblami? Czemu nasze szafki muszą być typowe, takie jak miliony innych?

Tylko zmienia standardy i sprawia, że możliwe jest stworzenie regału uszytego na miarę.

Co oferuje Tylko?

Tylko oferuje dwa rodzaje mebli – Type01 oraz Type02. Pierwszy jest zrobiony ze sklejki, a drugi z płyty wiórowej, którą można laminować – to rozszerza możliwości dotyczące kolorystyki naszych mebli. Każdy z regałów można dowolnie konfigurować, to znaczy zmieniać liczbę rzędów, ich wysokość, głębokość, liczbę podziałek oraz naturalnie można wybrać wersję kolorystyczną. Każdy z mebli składa się bez użycia narzędzi według przejrzystej, imiennej instrukcji – stworzonej specjalnie dla nas.

Ponadto, dzięki dedykowanej aplikacji wykorzystującej rozszerzoną rzeczywistość, klienci Tylko przed dokonaniem zakupu, mogą przymierzyć szafkę i na ekranie swojego telefonu i zobaczyć jak wyglądałby potencjalny zakup w ich mieszkaniu. To kolejny z pomysłów na wykorzystanie nowych technologii, który może zrewolucjonizować tradycyjną branżę meblarską.



Większość klientów za granicą

Produkty Tylko są stosunkowo drogie. W polskich warunkach, ceny szafek produkowanych przez Tylko zdecydowanie przekraczają ceny szafek dostępnych w sklepach stacjonarnych. Warto jednak tutaj zauważyć, że Tylko robi projekty spersonalizowane, a to znacząco podnosi koszt mebli.

Wysokie ceny mebli produkowanych przez Tylko sprawiają, że polski rynek nie ma dla firmy dużego znaczenia – w polskich warunakch regały Tylko są po prostu drogie. Aż 98% zamówień wysyłanych jest z Polski za granicę. Wśród konsumentów kupujących szafki polskiego startupu najwięcej jest Niemców. Dużo zamówień na spersonalizowane meble warszawscy przedsiębiorcy otrzymują także z Wielkiej Brytanii oraz Szwajcarii.

W Tylko inwestuje wiele funduszy inwestycyjnych, ale także aniołów biznesu. W trzech rundach finansowania wzięło udział 5 funduszy oraz 4 samodzielnych inwestorów. Wśród funduszy, które zainwestowały w Tylko, jest TDJ Pitango Ventures. Jest to polsko-izraelski fundusz dość zachowawczy w swoich inwestycjach. Startupy, które są celem inwestycji TDJ Pitango, opierają się na silnej technologii, która jest bardzo innowacyjna i niesie rzeczywistą zmianę, mogącą odmienić branżę, w której dana firma działa.

Kto stoi za Tylko?

Pomysł na stworzenie firmy powstał w 2012 roku podczas festiwalu Przemiany. Wtedy to trójka spośród czworga założycieli startupu była pracownikami firmy Bridge i w ramach wspomnianego festiwalu realizowała projekt, który wykorzystywał konfigurator wspomagany technologią rozszerzonej rzeczywistości. W ten sposób wpadli na pomysł stworzenia Tylko – firmy, która będzie produkować meble scustomizowane i właśnie personalne dopasowanie tych regałów będzie źródłem ich przewagi nad konkurencją.

Założycielami Tylko zostali przedsiębiorcy działający na pograniczu nowych technologii oraz designu – Hanna Kokczyńska, Benjamin Kuna, Mikołaj Molenda i Jacek Majewski. Założyciele wspólnie zadecydowali, że ich firma będzie mieć płaską strukturę, czyli nie będą oni wyróżniać CEO firmy, a decyzje będą podejmowane wspólnie. Obecnie warszawski startup zatrudnia około 100 osób, a w 2018 roku sprzedaż wyniosła aż 8,5 mln euro.