Fintech stworzony przez Polaka jest obecnie największym startupem swojej branży w Europie, zatrudnia prawie 3000 osób i jest wyceniany na ponad 5,5 mld USD. A to wszystko w 4 lata.

Klarna należy do tych startupów, o których na pewno każdy z nas jeszcze wiele usłyszy. Klarna jest szwedzką firmą fintechową, która oferuje usługi finansowe dla klientów sklepów e-commercowych. Klarna podbija serca swoich klientów, bo aż 90% z nich wraca i staje się stałymi klientami.

Niektórzy mówią, że produkty Klarny są jak meble z IKEI: przejrzyste, proste w działaniu i każdy znajdzie coś dla siebie. Co więcej, firma podchodzi bardzo poważnie do zasad nowoczesnego biznesu: kładzie duży nacisk na ekologiczny wymiar swojej działalności, równouprawnienie w pracy czy bezpośredni kontakt z klientem.

Kup teraz, zapłać łatwiej, ale później

Klarna jest nowoczesną firmą świadczącą usługi finansowe dla klientów sklepów internetowych. Kiedy robimy zakupy w sklepie e-commercowym, a chcemy rozłożyć sobie ich koszty na kilka wygodnych rat albo chcemy otrzymać pożyczkę krótkoterminową, Klarna przychodzi nam z pomocą. Po szybkim sprawdzeniu (soft check) naszej zdolności do spłacenia pożyczki, o którą się ubiegamy, Klarna oferuje jedną z 3 usług.

Pierwszą z nich jest bezpłatne opóźnienie płacenia (Pay later) za nasze zakupy, aż do 30 dni od daty ich wykonania. Usługi późniejszego opłacania zakupów przez nas dokonanych, czy wcześniejszego otrzymywania pensji stają się coraz popularniejsze. Nawet prawdziwe banki – jak N26 czy ING Bank Śląski – oferują je swoim klientom.

Kolejną usługą jest rozłożenie rachunku za zakupy na 3 wygodne raty (Pay in 3). Takie rozłożenie kosztów także jest bezpłatne.

Trzecim rozwiązaniem proponowanym przez Klarnę klientom sklepów internetowych jest rozłożenie zakupów na wiele równych miesięcznych rat – od 18 do 36 rat. Ta usługa nie różni się zbytnio od tych, które znamy i z którymi się częściej spotykamy. Wymagania, które musimy spełnić, aby skorzystać ze Slice It to pozytywny wynik sprawdzenia pełnej historii kredytowej, poprzednie doświadczenia Klarny z nami jako klientami oraz pełnoletność, która jest wymagana także do pozostałych wyżej wymienionych usług.



Korzyści dla sprzedawcy w liczbach

Sprzedawcy coraz chętniej korzystają z Klarny i udostępniają swoim klientom możliwość korzystania z usług szwedzkiej firmy podczas zakupów internetowych w swoim sklepie. Przykładowo, dzięki Pay later Klarny łączna wartość zamówień jest wyższa nawet o 15%, liczba zamówień rocznie jest wyższa o 20%, a liczba klientów dokonujących zakupów korzystając jest o 7% wyższa, niż liczba klientów płacących tradycyjną kartą płatniczą.

Dane dotyczące klientów wykorzystujących usługę Pay in 3 robią jeszcze większe wrażenie. Łączna średnia wartość koszyka u klientów wykorzystujących ten produkt Klarny wzrasta aż o 68% w porównaniu z zakupami dokonywanymi w sklepach nie oferujących takiej usługi finansowej. Jednak największe wrażenie robi fakt, że aż 44% klientów sklepów e-commercowych nie dokonałoby swoich zakupów, gdyby nie usługa taka jak Pay in 3 z portfolio Klarny. Z kolei, gdy e-sklep umożliwia swoim klientom płatności z wykorzystaniem Slice it liczba klientów wzrasta średnio o 30%, a wartość ich zamówień aż o 58%.

W rozmowach o finansowych startupach, które umożliwiają robienie zakupów na kredyt, czy oferują szybkie pożyczki bez wychodzenia z domu przez internet, często mówi się o tym, że takie rozwiązania „promują nieodpowiedzialną konsumpcję, a Polacy jako konsumenci są mało rozsądni”. Z tymi argumentami można się zgadzać lub nie, jednak faktem jest, że większości obywateli – nie tylko w Polsce, ale także na całym świecie – nie stać na oszczędzanie. Akumulacja kapitału, niezależnie od jej wielkości, stała się przywilejem dosyć wąskiej grupy. Dlatego też Klarna nie powinna być krytykowana za wspieranie nieodpowiedzialnych nawyków zakupowych. Pozytywna ocena Klarny wynika ze spełniania oczekiwań rosnącej liczby klientów w sklepach e-commercowych.



Startupowy diament w Szwecji stworzony przez Polaka?

Klarna jest jedną z tych młodych firm fintechowych, o której robi się coraz głośniej i dostrzegają ją kolejne media. Jej założyciel i CEO Sebastian Siemiątkowski urodził się w Polsce, jednak w Szwecji przebywa już od lat 80-tych XX wieku, kiedy wyjechał tam ze swoimi rodzicami.

Pomimo, że na początku niewielu dostrzegało potencjał w pomyśle na biznes Siemiątkowskiego, on nie poddał się. Szukając źródeł finansowania dla swojego pomysłu wziął udział w szwedzkiej edycji popularnego reality show The Dragons’ Den. Jednak inwestorzy nie czuli się wystarczająco przekonani przez Siemiątkowskiego.

W 2015 roku po znalezieniu funduszy, udało mu się wystartować z działalnością. Klarna bardzo szybko znalazła inwestorów, a już po pierwszych rundach wyceniana była na 740 mln USD. Dzisiaj ta firma – zatrudniająca prawie 3 tys. pracowników – jest uważana za jeden z najlepiej prosperujących europejskich startupów. W kategorii fintech jest największa w Europie i 8. w skali świata. Aktualnie Klarna wyceniana jest na oszałamiająca sumę 5,5 mld USD. Działa na 17 rynkach, współpracuje ze 170 tys. podmiotów handlowych.