Technologia blockchain zostanie wykorzystana do walki z podróbkami luksusowych produktów. Na zlecenie koncernu LVMH, właściciela marek Louis Vuitton czy Christian Dior, firma ConsenSys tworzy platformę AURA.

Luksusowe marki odzieżowe od zawsze cieszą się dużym zainteresowaniem. Produkty opatrzone ich logo stają się czasami przedmiotami chorego wręcz pożądania. Jednak nie wszystkich stać na zakup markowego produktu. Próbując dorównać obecnym trendom, coraz więcej można spotkać podróbek, szczególnie w internecie.

LVMH, czyli francuski koncern odzieżowy (i nie tylko) – do którego należy m.in. Louis Vuitton oraz Christian Dior – znalazł rozwiązanie jak walczyć z podróbkami. Wykorzysta technologię blockchain, aby klienci mogli sprawdzić historię wybranego produktu.

Powstanie specjalna platforma AURA, nad którą pracuje firma ConsenSys. To rozwiązanie jest przygotowywane w taki sposób, aby inne luksusowe marki także mogły z niego skorzystać.

 

Blockchain pomoże wykrywać podróbki Louis Vuitton

Jedwab, naturalna skóra… Kto nie chciałby mieć w swojej szafie luksusowych produktów od światowej klasy marek, takich jak Dior czy Givenchy? Niestety, ich cena potrafi opróżnić karty kredytowe klienta do zera. Przykładowo: za torebkę Louis Vuitton trzeba zapłacić przynajmniej 1 000 USD (prawie 4 tys. zł). Natomiast w serwisach ogłoszeniowych za ten sam model można zapłacić już… 150 zł. Stąd nie ma co się dziwić koncernowi LVMH, że postanowił w końcu walczyć z podróbkami swoich marek.

Koncern LVMH nawiązał współpracę z firmą ConsenSys. Przedsiębiorstwo pracuje nad stworzeniem platformy AURA, we współpracy z Microsoftem, dzięki której klienci będą mieli dostęp do historii danego produktu. Platforma będzie oparta o chmurę Microsoft Azure i blockchain Ethereum.

– Dla Louis Vuitton rozwój projektu AURA to kulminacja programu śledzenia (track&trace) uruchomionego ponad 3 lata temu – czytamy w komunikacie ConsenSys z 16 maja.

Platformy AURA będzie można użyć podczas zakupów. Wystarczy włączyć aplikację i klient otrzyma certyfikat wybranego przez siebie produktu. Dzięki technologii blockchain, użytkownik otrzyma unikalne informacje na temat kraju pochodzenia czy komponentów, z których powstał produkt. Znajdzie również podpowiedzi jak pielęgnować daną rzecz.

Jak na razie do tego projektu przystąpiły dwie marki. Jednak ConsenSys przewiduje w przyszłości przyłączenie kolejnych, luksusowych marek do platformy AURA. Każdy z producentów będzie mógł sam zdecydować co ma się znajdować w podstawowych informacjach na temat produktu.

Co ciekawe, technologia ma być wykorzystana również w konkurencyjnych markach na zasadzie białej etykiety. AURA nie stworzy własnej aplikacji, tylko będzie działać pod konkretnym producentem.

– AURA to przełomowa innowacja w branży luksusowej. ConsenSys jest dumny z tego, że może współpracować z LVMH. Dzięki temu będzie służyć całej branży luksusowej, chroniąc interesy, integralność i prywatność każdej marki, wykorzystując technologię blockchain w naprawdę zdecentralizowany sposób – powiedział Ken Timsit, dyrektor zarządzający ConsenSys.

Prace nad platformą AURA trwają już od ponad roku. Platforma powinna zostać uruchomiona na przełomie maja i czerwca.

Unia Europejska walczy z podróbkami

Handel podróbkami nie traci na sile. I nie chodzi tutaj tylko o Polskę. Jest to problem międzynarodowy, który stara się rozwiązać Unia Europejska. Ten, kto wykorzystuje nielegalnie znak towarowy odpowiada karnie. Podlega karze grzywny, ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności do lat 2 (zgodnie z art. 305 ustawy o prawie własności przemysłowej). W przypadku stałego źródła dochodu kara pozbawienia wolności może zostać zwiększona nawet do 5 lat.

Punktem wyjścia do uregulowania prawa o własności przemysłowej była decyzja Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie Tommiego Hilfigera z 2016 roku. Luksusowy producent odzieżowy oskarżył firmę Delta Center, że jest odpowiedzialna za wykorzystywanie znaku towarowego TH ponieważ wynajmuje lokal handlarzom podróbek w Czechach. Wyrokiem sądu stwierdzono, że w tej sytuacji doszło do naruszenia własności intelektualnej luksusowej marki.

Luksusowe produkty są zbyt drogie dla przeciętnego konsumenta, a podróbki wyglądające jak oryginały są tanie i łatwo dostępne. Jesteśmy niezmiernie ciekawi, czy technologia blockchain przyczyni się do ograniczenia handlu podróbkami.

I jeszcze mały apel od nas. Nie wszyscy wiedzą, że można kupić oryginalne produkty w niższych cenach w sklepach outletowych. Róbmy świadome zakupy i nie poszerzajmy szarej strefy handlu.

Zobacz także