Goście hotelowi coraz częściej napotykają praktyczne zastosowania sztucznej inteligencji (AI – Artificial Intelligence). Technologia ta rozwija się w błyskawicznym tempie we wszystkich branżach, także w hotelarstwie i turystyce.

W branży hotelarskiej to klient rządzi rynkiem. Jest niewiele miejsc na świecie, gdzie dany hotel pozbawiony byłby konkurencji. Hotele albo dostosowują się do wymagań swoich gości, albo przestają być dochodowe i wypadają z rynku. Stąd też menedżerowie hoteli wnikliwie analizują opinie użytkowników wystawiane, na przykład na takich portalach, jak TripAdvisor czy Booking.com.

Często jednak to nie wystarcza. Dlatego po pobycie w hotelu, goście niejednokrotnie proszeni są o podanie adresu e-mailowego, na który hotel przesyła ankietę, której celem jest zebranie pogłębionej wiedzy, jak polepszyć świadczone usługi.

Obecnie i tego nie dość. A gdyby tak klienci mogli na bieżąco oceniać każdy szczegół swojego pobytu? To wcale nie tak odległa wizja, gdyż właśnie sztuczna inteligencja z każdym rokiem ją znacząco przybliża.

 

Spersonalizowane oferty

Spersonalizowanie ofert dotyczy praktycznie wszystkich branż: od motoryzacyjnej, przez odzieżową, po technologiczną. Biznes chce dostosowywać się do potrzeb danego człowieka. Konsumenci stają się coraz bardziej wymagający, bo wybór na rynku jest coraz większy i mogą oni swobodnie przebierać w ofertach. Nic dziwnego, że według raportów przygotowanych przez ekspertów z firmy doradczej Mazars, jednym z podstawowych wymagań klientów – którzy pytani są o najbardziej oczekiwane zmiany, które może wnieść AI do branży hotelarskiej – jest personalizacja ofert.

Personalizacja ofert przez AI w turystyce może stać się realna dzięki odczytywaniu preferencji poszczególnych klientów. Program będzie dostosowywał oferty do upodobań konkretnego zainteresowanego, na przykład przy rezerwacji hotelu zasugeruje pokój bliżej windy, albo na wyższym piętrze, albo ze specjalnym wyposażeniem. W przypadku szukania przez klienta hotelu będzie pokazywał najpierw opcje najbardziej zbliżone do tych, które turysta wybierał dotychczas. Będzie z kolei omijał te, z których klient był poprzednio niezadowolony.

 

Wyceny w czasie rzeczywistym

Wahania cen na rynku turystycznym są coraz większe, w zależności od pory dnia i miesiąca, gdy dokonywana jest rezerwacja. Koszt noclegu zależy też np. od liczby osób przeglądających ofertę w danym momencie (tak jest np. na Booking.com).

Rodzi to potrzebę dalszych zmian. Klienci chcą, aby koszt ich podróży były niższy, ale i łatwiejszy do oszacowania. Stąd pomysł, aby oprócz algorytmów podwyższających cenę rezerwacji zastosować sztuczną inteligencję w służbie klienta. Podpowie ona, kiedy dokonać rezerwacji w przypadku danej destynacji tak, by koszt podróży był jak najniższy.

 

Personel hoteli przyszłości to roboty

Jakiś czas temu głośnym echem odbiło się w mediach otwarcie w Japonii pierwszego hotelu w pełni zrobotyzowanego. Henn-na Hotels to dziś już sieć 10 hoteli w największych miastach Japonii m.in. w Kioto, Tokio i Osace. Pobyt w tych obiektach to unikatowy sposób spędzania urlopu, kierowany przede wszystkim do turystów szukających wrażeń. Cena takiego ekstrawaganckiego noclegu to około 500 zł za noc.

Hotele HNH są nowoczesne i ekologiczne. Pokoje są wyposażone w przyjazną środowisku klimatyzację, a światło gaśnie automatycznie, gdy w pokoju nikt nie przebywa. Klienci hotelu rejestrują się przy pomocy tabletów pobieranych z recepcji, a we wszystkim pomagają humanoidalne roboty bądź… roboty o wyglądzie sympatycznych dinozaurów! Po rejestracji turysta oddaje bagaż robotom, które dostarczają go do wskazanego pokoju. Nie potrzebuje też klucza do pokoju, bo drzwi otwiera kolejny automat rozpoznający twarz gościa.

 

Polski akcent: Hotel Application

Istnieje polska firma, która widzi przyszłość hotelarstwa jeszcze inaczej. Meeting Application największe szanse dostrzega w zaspokajaniu potrzeb korporacyjnych. Aplikacja ta od 5 lat cieszy się rosnącym zainteresowaniem wśród dużych firm i korporacji, które wykorzystują ją do organizacji swoich eventów, takich jak szkolenia i konferencje. Meeting Application wybrana została już między innymi przez firmy Coca-Cola, DHL, Shell, Bayer czy Samsung. Ta aplikacja stworzona w Polsce wykorzystywana jest już w ponad 30 krajach.

Po sukcesie na rynku spotkań i eventów firma zdecydowała się stworzyć nową spółkę Hotel Application, której celem jest wdrożenie nowego oprogramowania wykorzystującego AI dla wspierania hoteli. Aplikacja ma oferować nowe możliwości biznesowe, umożliwiać promocję poprzez nowe kanały marketingowe oraz tworzyć dużą przestrzeń reklamową wewnątrz aplikacji. Inwestorzy z funduszu KVARKO już docenili potencjał Hotel Application i przyznali na jej rozwój ponad milion złotych.

Eksperci zgadzają się z tezą, że nowe technologie przyciągają gości do hoteli, jednak największy potencjał dostrzegają nie w japońskich zrobotyzowanych hotelach a w tak zwanych lifestyle hotels. Są to obiekty o charakterze hostelu, które mają zapewniać warunki możliwie najbardziej zbliżone do domowych: mają generować przytulną atmosfera oraz kłaść nacisk na życie w społeczności, w tym sprzyjać rozwijaniu networkingu pomiędzy gośćmi.

 

Zobacz także