Warto podzielić dużą firmę na kilka albo kilkanaście start-upów, bo małe zespoły spisują się w biznesie lepiej, niż duże – uważa Bracken Darell, CEO firmy Logitech.

– Gdy obejmowałem stery firmy Logitech miała ona tak naprawdę 1,5 biznesu. Teraz ma 25 biznesów prowadzonych przez małe zespoły. Tak naprawdę Logitech jest obecnie konglomeratem start-upów. I wszystko lepiej funkcjonuje, bo małe zespoły są bardziej efektywne niż duże – powiedział Bracken Darrell, szef firmy Logitech, będąc gościem podcastu Mission Daily.

 

Małe zespoły są w biznesie najlepsze

Bracken Darrell zauważa, że niemal wszystkie start-upy znacznie zmieniają się w czasie. Po kilkunastu miesiącach są zazwyczaj w zupełnie innym miejscu, niż gdy startowały. Dlatego przekonuje, że małe start-upowe zespoły są w biznesie najlepsze.

– Nie można bać się zmian. Trzeba być blisko klienta.Trzeba ryzykować, bo to co cię nie zabije, to cię wzmocni. Start-upowa formuła to jest zazwyczaj przepis na sukces – uważa Darrell.

Jako przykład hitowego produktu, który jest „dzieckiem” nowej strategii Logitech Darrell podaje głośniki bezprzewodowe Logitech X300. Emitują one dźwięki w trzech kierunkach, bo w jednym z zespołów wpadli na pomysł, że przecież nikt nie używa bezprzewodowych głośników wtedy, gdy jest sam, tylko gdy jest w gronie znajomych.

Oczywiście, porażki też się zdarzają. Darrell przywołuje tu historię kontrolera Logitech PowerShell, który zmienia iPhone’a w przenośną konsolę do gier. W trakcie pierwszego roku sprzedaż tej przystawki miała dać około 45 mln USD zysku, a przyniosła ledwie 3 mln USD zysku.

– Można podejmować ryzyko, ale trzeba to robić świadomie. Jeśli ma się zdywersyfikowany biznes, to jedną czy dwie porażki można przełknąć. Obecnie w Logitech podejmujemy się wielu inicjatyw, testujemy wiele rozwiązań produktowych, więcej niż kiedykolwiek w historii tej firmy. To jest efekt tego, że jest ona podzielona na wiele prężnych biznesów – wskazuje Darrell.

Darrell napisał niedawno artykuł “Think Pairs, Not Teams”, który opublikował na swoim profilu na LinkedIn. Przekonuje w nim, że najlepsze teamy są zawsze małymi drużynami. A najlepsza ze wszystkich jest drużyna 2-osobowa.

– Dwójka ludzi może się świetnie poznać i nauczyć ze sobą współpracować. Dodanie kolejnej osoby znacząco komplikuje relacje, a więc i płynność i jakość współpracy spada. Im więcej osób w drużynie, tym więcej zależności i relacji i tym mniejsza szansa na dokonałą współpracę – uważa Darrell.

 

Kim jest Bracken Darrell

Darrell pełni funkcję CEO firmy Logitech od stycznia 2013 roku. Ma 25-letnie doświadczenie w zarządzaniu, bo wcześniej pracował na wysokich stanowiskach w takich firmach, jak Whirlpool, Procter & Gamble czy General Electric. Darrell ukończył Hendrix College. W 1991 roku uzyskał tytuł MBA na Harvard Business School.

Darell spisał się świetnie na stanowisku prezesa Logitech, choć jak sam przyznaje nie znał tej firmy ani branży, gdy siadał za jej sterami. Odkąd Darrell kieruje producentem hardware’u, firma zwiększa przychody oraz zyski.

– Jeśli obejmujesz stanowisko kierownicze w takiej firmie, musisz po prostu odrobić pracę domową. Musisz poznać spółkę, środowisko, pracowników. Musisz dowiedzieć się co w niej nie gra i zdecydować się jaki jest plan na naprawę sytuacji. Czasami nie trzeba zmieniać 70% rzeczy, wystarczy zmienić 30% żeby firma zaczęła lepiej funkcjonować i przynosić zyski – uważa Darrell.

Przychody firmy Logitech (mln USD)

 

Zyski firmy Logitech (mln USD)

Źródło: macrotrends

Obecnie Darrell oprócz prowadzenia firmy Logitech zajmuje się aktywnie działalnością w mediach społecznościowych. Jego konto na LinkedIn ma tak wielu obserwatorów, że uzyskał on status influencera.