Prezentujemy listę książek, które trzeba przeczytać, żeby poznać podstawy prowadzenia biznesu i inwestowania. Niektórzy mówią nawet, że są one świetnym substytutem studiów MBA.

Po co płacić kilkadziesiąt (kilkaset?) tysięcy złotych za studia MBA, skoro tą samą wiedzę otrzymamy w najlepszych książkach o biznesie, inwestowaniu i zarządzaniu ludźmi? Poniżej przedstawiamy kilka takich książek. Nie upieramy się, że to lista pełna, ale z pewnością jest ona poprawna.

“Tytan. Życie Johna D. Rockefellera” – Ron Chernow

Ktoś kiedyś powiedział, że człowiek jest sumą 5 ludzi, z którymi najczęściej się spotyka. Jeśli to prawda, to czytanie biografii wielkich biznesmanów może pomóc w osiągnięciu sukcesu. Jednym z największych przedsiębiorców w historii, i jednym z najbogatszych ludzi w historii, był John D. Rockefeller. A jedną z jego najlepszych biografii napisał amerykański historyk Ron Chernow.

„48 Praw Władzy. Jak wykorzystać manipulację do osiągnięcia przewagi” – Robert Greene

Robert Greene wpadł na genialny w swojej prostocie pomysł skondensowania myśli najważniejszych filozofów polityki na temat władzy i rządzenia. Wyszła z tego książka prezentująca 48 praw, jakimi powinna kierować się każda władza – i polityczna, i biznesowa. Wszystko oparte o mądrości Machiavellego, Sun-Tsu, Carla von Clausewitza.

„Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka” – Robert B. Cialdini

Wielkie dzieło z dziedziny psychologii społecznej. Pokazuje jak wywierać skuteczny wpływ na ludzi, jak ich motywować, jak nimi manipulować. Można ją też traktować jako podręcznik do obrony przed manipulacją właśnie.

Listy Warrena Buffetta do akcjonariuszy Berkshire Hathaway

To nietypowa pozycja w tym zestawieniu. To nie książka, tylko zbiór listów największego w historii inwestora Warrena Buffetta do akcjonariuszy jego wehikułu inwestycyjnego, firmy ubezpieczeniowej Berkshire Hathaway. Listy te są wypełnione nie tylko sensownymi poradami inwestycyjnymi, ale także uwagami na temat różnego rodzaju biznesów. Można z tych listów wyczytać nie tylko jak należy inwestować, ale też jak powinno się prowadzić biznes, aby on dobrze prosperował. Buffett pisze listy nieprzerwanie od 1977 roku, są one dostępne w formie książkowej, ale można je też po prostu znaleźć na stronach Berkshire Hathaway.

“Wyznania człowieka reklamy” – David Ogilvy

Reklama dźwignią handlu. Wszyscy pracujemy w sprzedaży i reklamie. Chyba wszyscy znają te powiedzonka i chyba wszyscy po kilku latach pracy zawodowej muszą przyznać, że tkwi w nich głęboka mądrość. Nie ma udanego biznesu bez świetnej reklamy. Nic samo się nie wypromuje, nawet jeśli ma świetną jakość. Jeśli chcecie przeczytać jedną jedyną książkę o tajnikach reklamy, to jest to właśnie to dzieło, które stworzył David Ogilvy, założyciel firmy Ogilvy and Mather – jednej z największych na świecie agencji reklamowych. „Nie chcę słyszeć, że tekst, który piszę do reklamy, został uznany za odkrywczy. Chcę, żeby był na tyle interesujący, aby skłonił do zakupu produktu, który reklamuje. (…) Jeśli reklama nie sprzedaje produktu, to nie jest kreatywna” – to jeden z najsłynniejszych cytatów z tej książki.

 “Inteligentny inwestor” – Benjamin Graham

Gdy Warren Buffett odpowiadał na pytanie co każdy inwestor powinien przeczytać, wskazał na rozdziały nr 8 i 20 w książce “Inteligentny inwestor” Bena Grahama. Graham był nauczycielem Buffetta, miał ogromną wiedzę teoretyczną i praktyczną w zakresie biznesu i inwestowania. Zalecał dogłębną analizę fundamentalną spółek, kupowanie od pesymistów i sprzedawanie optymistom.

„Badania nad naturą i przyczynami bogactwa narodów” – Adam Smith

Książki o ekonomii przeważnie są nudne. Ta jest jednym z wyjątków. Szkocki filozof i ekonom Adam Smith zaprezentował w niej pierwszy uporządkowany zbiór argumentów za tzw. wolnym rynkiem i nieskrępowaną przedsiębiorczością. Poglądy zawarte w tym dziele legły u podstaw współczesnej ekonomii. Niektórzy uważają, że czytanie książek o biznesie i ekonomii bez przebrnięcia przez „Bogactwo narodów” (jak potocznie jest nazywana książka Smitha) to jak czytanie Katechizmu bez zapoznania się z najważniejszymi fragmentami Biblii.

„Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi” – Dale Carnegie

Książka wydana w 1936 roku, a aktualna dziś jak nigdy. Jest to napisany w bardzo przystępny sposób poradnik w zakresie relacji międzyludzkich, niekoniecznie biznesowych. Pokazuje, jak w prosty sposób, przy pomocy kilku zasad, poprawić jakość funkcjonowania i w rodzinie, i wśród kolegów, i w miejscu pracy. Już same tytuły rozdziałów wiele mówią („Jeśli chcesz zebrać miód, nie przewracaj ula”, „Jak krytykując nie zostać znienawidzonym”). Niektórzy narzekają jednak, że książka nie uczy niczego nowego, tylko po prostu przypomina smutną prawdę: większość ludzi to zapatrzeni w siebie egoiści. I uczy, jak tę ich słabość wykorzystać do swoich celów.