Zdrowy tryb życia od dłuższego czasu jest w modzie. Ale często diety czy zdrowy tryb życia nie skutkują. Co jest nie tak? Podstawą zdrowego trybu życia jest sen nie krótszy niż 6 godzin dziennie. Poza tym trzeba znaleźć sport, który sprawia nam przyjemność. Na diety też trzeba uważać. Poza tym trzeba zredukować poziom stresu.

 

Według naukowców zdrowy tryb życia wydłuża je. Stosowanie się do podstawowych zaleceń – jak zdrowa dieta i trochę ruchu w ciągu dnia – wpłynie pozytywnie na samopoczucie.

Zacznij myśleć długoterminowo

Jeśli zastanawiasz się po co Ci zbilansowana dieta czy uprawianie sportu, to pomyśl o swoim zdrowiu długoterminowo. Siedzący tryb pracy czy palenie papierosów nie da natychmiastowych skutków, ale za kilka czy kilkanaście lat możesz niestety odczuć swoje wybory z młodych lat.

W zdrowym trybie życia nie chodzi o to, aby wszystko rzucić i zacząć liczyć każdą kalorię. Ważne, aby odnaleźć balans w swoim stylu życia. Nie można zaczynać od radykalnych zmian, tylko od małych kroków. Przede wszystkim trzeba zacząć się wysypiać. Minimalny czas snu powinien wynosić 6 godzin. Według naukowców z Aten osoby, które śpią mniej niż 6 godzin na dobę są bardziej narażone na choroby układu krążeniowego.

– Nasze wyniki wskazują, że zbyt dużo lub zbyt mało snu jest szkodliwe dla serca. Potrzeba kolejnych badań, aby wyjaśnić dlaczego tak się dzieje, ale wiemy, że sen wpływa na biologiczne procesy takie, jak metabolizm glukozy, ciśnienie krwi i zapalenia – wszystkie one mają wpływ na rozwój chorób sercowo-naczyniowych – powiedział dr Fountas na zeszłorocznym Kongresie Europejskiego Towarzystwa Kardiologicznego w Monachium.

W takim razie zamiast siedzieć po nocach i oglądać seriale, czas pomyśleć o śnie. Jednak nie należy też przesadzać w drugą stronę. Spanie po 12 godzin w weekendy również nie jest zdrowe. Lepiej położyć się wcześniej i obudzić się z rana rześkim, aby mieć siłę na aktywne spędzanie dnia.

Sport to zdrowie

Właśnie, sport. Warto zaaplikować sobie chociaż małą dawkę sportu tygodniowo. Nie chodzi o to, aby od razu przebiec długie dystanse i brać udział w maratonach. Ważna jest każda aktywność fizyczna. Można chodzić z kijkami nordic walking, jeździć na rolkach, trenować boks, podnosić ciężary czy ćwiczyć jogę. To tylko kilka możliwości. Każde zajęcie jest lepsze od nie robienia niczego.

Wiele osób ogranicza uprawianie sportu do chodzenia na siłownię. Jej zaleta to możliwość trenowania pod okiem trenera. Jednak warto pamiętać, że wiele miast Polsce przygotowało już miejsca do ćwiczeń w plenerze. Ze względu na coraz cieplejsze dni, jest to idealne rozwiązanie dla aktywności na świeżym powietrzu.

 

Zaczynając uprawianie sportu, warto przebadać się (szczególnie serce) oraz skonsultować się z trenerem, nawet podczas zajęć grupowych. Przeforsowanie organizmu lub nadmierna ilość ćwiczeń może również wpłynąć negatywnie na zdrowie. Pamiętaj, że bieganie i siłownia to nie jedyne możliwości, są jeszcze inne:

  • basen,

  • jazda na rowerze,

  • zajęcia fitness,

  • tenis;

  • cross fit,

  • taniec,

  • joga,

  • ścianka wspinaczkowa.

Sport to zdrowie – tak, to prawda! Wpływa pozytywnie na naszą pamięć oraz redukuje tkankę tłuszczową. Ponadto, podczas wysiłku fizycznego wydziela się serotonina odpowiedzialna za poczucie szczęścia. Zaczynając dopiero uprawianie sportu, można spróbować każdej dyscypliny, aby przekonać się, co jest dla nas najlepsze.

Poszukiwana dieta-cud nie istnieje

Sam wysiłek fizyczny nie zmniejszy cudownie naszej wagi (no, chyba że biegamy naprawdę długo i wolno wiele kilometrów w tygodniu). Ważna jest odpowiednio dobrana dieta. Internetowe porady na temat żywienia lepiej traktować z przymrużeniem oka. Często proponowane są zbyt małe dawki dziennych kalorii, co może przynieść odwrotny skutek do zamierzonego. Należy pamiętać, że znaczący spadek wagi ciała w krótkim czasie nie będzie dla naszego zdrowia korzystny.

Internet zasypuje nas nagłówkami o dietach-cud, dzięki którym schudniemy 10 kg w tydzień. Jednak w diecie nie chodzi o zrzucanie zbyt dużej ilości kilogramów, tylko utrzymanie bilansu żywieniowego, który poprawi stan zdrowia. Jeśli lubisz czekoladę, to możesz ją jeść, ale ogranicz jej ilość spożycia w tygodniu. Ważne jest również, aby dbać o odpowiednią dawkę warzyw i owoców w diecie.

Według badaczy z Insitute of Health Metricks and Evaluation w Seattle, jedzenie fast-foodów nie jest tak bardzo niezdrowe, jak… unikanie warzyw i owoców. Odnotowywana jest coraz większa liczba zgonów przez brak w codziennym żywieniu owoców, warzyw czy roślin strączkowych. Właśnie w nich jest najwięcej składników odżywczych. Czyli można od czasu do czasu skoczyć na fast food, o ile nasza dieta jest bogata w witaminy obecne w warzywach i owocach.

Aby zadbać o zbilansowaną dietę potrzeba, niestety, trochę dodatkowego czasu. Ci, którzy nie lubią gotować – lub najzwyczajniej nie mają na to czasu – mogą skorzystać z tzw. diety pudełkowej. Jest to catering, dostarczany każdego dnia do domu. Posiłki są termicznie zapakowane i odpowiednio zbilansowane. Zawierają wszystkie niezbędne składniki potrzebne w codziennej diecie. Może to być opcja dla leniwych, ale również zapracowanych.

Sen + sport + dieta = zdrowy tryb życia

Podsumujmy. Optymalizacja zdrowia powinna zacząć się od… wysypiania się. Potem warto przejść na mądrą dietę pełną warzyw i owoców, oraz zacząć się ruszać.

Ważne, by nie robić wszystkiego naraz, bo można się wtedy szybko zniechęcić do działania. Wdrażajmy stopniowo – ale systematycznie – ćwiczenia czy składniki odżywcze do naszej diety. Pozwoli to również na zredukowanie stresu, który jest obecny w naszym życiu.

Warto zacząć dbać o siebie już, teraz, od dziś. „Nowy rok, nowy ja” to zazwyczaj puste frazesy. Każdy dzień jest dobry, aby zacząć zmieniać pozytywnie swoje życie!