Rynek pracy jest znany z cyklicznych zmian. Wymagania zmieniają się zarówno w stosunku do pracowników, jak i do pracodawców. Szczególny wpływ ma na niego rozwój nowych technologii i automatyzacji. Jakie trendy na rynku pracy są już widoczne? Jakie pojawią się w najbliższym czasie?

Wykorzystywanie technologii oraz maszyn do zwiększania efektywności pracy to nie jest zjawisko nowe, ale jest ono coraz bardziej powszechne. Ludzie nie powinni jednak obawiać się o brak pracy, raczej powinni nastawić się na konieczność adaptacji do zmian i szukać możliwości skorzystania na tym procesie.

 

„Mamy teraz rynek pracownika” – mit czy prawda?

Mimo, że nie każda osoba szukająca pracy tego doświadczyła, to patrząc na rynek całościowo, zdanie to jest zdecydowanie prawdziwe. Pracodawcy muszą konkurować między sobą o najlepszych i wykwalifikowanych pracowników. Brak wystarczającej liczby kandydatów widoczny jest nie tylko w sektorze biznesowym oraz finansowym – branża produkcyjna również cierpi z powodu niewystarczającej liczby rąk do pracy. Silna pozycja pracowników na rynku pracy to przede wszystkim wyzwanie dla pracodawców. Muszą oni nieustannie pracować zarówno nad ofertami swoich stanowisk, jak i uważnie dbać o obecnych pracowników.

Zobacz także: Andrzej Blikle: Gdy szef sprawia, że praca jest udręką, to chce się zmienić pracę. Stąd syndrom poniedziałku i efekt „piąteczek, piątunio”

Wysyłanie mailowo CV coraz częściej nie wystarczy? Proces rekrutacji dynamicznie się zmienia

Jak dotąd najczęstszym scenariuszem procesu rekrutacji było wysyłanie CV mailowo, w odpowiedzi na oferty. Biorąc pod uwagę znaczące zapotrzebowanie na pracowników, model ten zmienia się. Firmy docierają do kandydatów różnymi ścieżkami. Wykorzystywane są nowe i bardziej zautomatyzowane narzędzia, takie jak portal Success Factors czy dobrze znana platforma LinkedIn, z której rekruterzy korzystają coraz chętniej.

Obserwuje się również ruch wykorzystywania konkretnych kanałów rekrutacji, w zależności od branży. Dla przykładu chcąc zatrudnić programistę warto skorzystać z forum Stack Overflow, natomiast rekrutując specjalistę od social media czy osobę kreatywną wykorzystuje się reklamy na Instagramie czy Snapchacie.

Dodatkowo warto tutaj wspomnieć o coraz częstszym wymaganiu nagrania 2-3 minutowego filmiku, na którym odpowiada się na sprecyzowane pytania. Celem tego zabiegu jest stworzenie dodatkowego „sita” względem pracowników zaproszonych na rozmowę rekrutacyjną, a co za tym idzie zmniejszenie kosztów.

 

Rośnie znaczenie kompetencji miękkich

Kiedyś wymagało się od pracowników przede wszystkim świetnej znajomości branży i umiejętności związanych ze specyfikacją danego zawodu. Obecnie widać rosnące znaczenie kompetencji miękkich.

Oprócz bardzo ważnych umiejętności związanych ze specyfiką danego zawodu czy branży, pracownik w 2019 roku musi w większym stopniu wykazać się tzw. kompetencjami miękkimi. Co kryje się pod tym pojęciem? Są to cechy psychofizyczne i umiejętności społeczne, między innymi:

  • Umiejętności osobiste, np. radzenie sobie ze stresem, dobra organizacja pracy.
  • Zdolność zarządzania czasem oraz zespołem.
  • Umiejętności interpersonalne, np. motywowanie innych do pracy, budowanie relacji ze współpracownikami.
  • Sprawne przekazywanie informacji i precyzyjne formułowanie komunikatów.

Umiejętności z tej kategorii pomagają współpracować z zespołem, przełożonymi oraz klientami. Niemniej, proces ich rozwijania jest bardziej złożony i zazwyczaj trudniejszy od umiejętności twardych (np. znajomość pakietu MS Office, prawo jazdy kat. B). Z tego też względu są trudne do zweryfikowania i podlegają subiektywnej ocenie.

Zobacz także: Santorski: Ktoś kto prosi o podwyżkę, znaczy że on jest marny i jest w marnej firmie

Warto też wspomnieć, że ze względu na wzrost wymagań pracowników, na popularności zyskają elastyczne godziny pracy oraz tryb home office, czyli zdalne wykonywanie obowiązków zawodowych. Zachęty finansowe nie odgrywają już tak istotnej roli w procesie wyboru miejsca pracy, jak kiedyś. Lokalizacja biura czy jego wystrój, a także udogodnienia w postaci strefy relaksu – to czynniki, które liczą się coraz bardziej.