Akceleratory dla startupów coraz bardziej zyskują na popularności. Jest to ciekawa opcja dla młodych przedsiębiorców. Jakie korzyści dają programy akceleracyjne i jak właściwie działają? Wyjaśniamy!

Ideą programów akceleracyjnych jest pomoc startupowcom w rozwoju biznesu. W ramach akceleracji przedsiębiorcy otrzymują nie tylko finansowanie, ale również wsparcie w innych obszarach, np. przestrzeń do pracy czy kontakty biznesowe. Akceleratory oczekują w zamian określonej części udziałów firmy.

Rozpędź swój pomysł do prędkości światła

Akcelerator to urządzenie służące do przyspieszenia cząsteczek do prędkości bliskiej prędkości światła. Stąd też metafora w kontekście wspierania startupów. Akceleratory mają nadać początkującej firmie rozpęd i znacząco przyspieszyć ich rozwój. Umożliwiają to poprzez finansowanie oraz szereg korzyści oferowanych przedsiębiorcom.

Rodzaj wsparcia zależy od polityki danego programu akceleracyjnego. Może ono dotyczyć zapewnienia:

  • przestrzeni do pracy,
  • szkoleń
  • kontaktów biznesowych
  • pieniędzy.

Oprócz tego, akceleratory często posiadają sieć mentorów, która składa się z menedżerów startupów i ekspertów branżowych. Korzyści płynące ze wsparcia merytorycznego w akceleratorze są największą wartością dodaną dla firmy we wczesnym stadium rozwoju.

Jak dostać się do programu akceleracyjnego?

Zasady przyjmowania startupów do programów różnią się pomiędzy akceleratorami. Niemniej, instytucje te kierowane są do osób oraz przedsiębiorstw, które mają już konkretny pomysł na biznes. Przyjmowane startupy zazwyczaj znajdują się w tak zwanej „fazie zalążkowej” (ang. seed capital).

Mając usystematyzowaną koncepcję w formie dopracowanego biznesplanu – a najlepiej również prototyp produktu – można zgłaszać się do programów akceleracyjnych. Szczególnie ważne jest tutaj posiadanie już niemal gotowego rozwiązania, usługi albo produktu. Ktoś, kto ma sam „goły” pomysł, może nie znaleźć żadnego wsparcia w tego typu programach.

Trzeba pamiętać, że programy te są intensywne i trwają przeważnie od paru tygodni do kilku miesięcy. Ich celem jest przygotowanie firmy do szybkiego rozwoju i dalszej ekspansji. Programy akceleracyjne podzielone są na edycje: każda z nich jest stworzona dla określonej liczby przedsiębiorstw i zaczyna się od procesu zbierania aplikacji.

„Celem akceleratora jest skondensowanie około dwóch lat rozwijania pomysłu w kilka miesięcy budowania biznesu. Jeśli przejdziesz przez dobry program, to na końcu dowiesz się, gdzie znajdują się Twoi wspólnicy, klienci i firma.”  – twierdzi Mike Bott, dyrektor generalny akceleratora Brandery.