Czy warto kupować ubezpieczenie smartfona, czy w ogóle sprzętu elektronicznego? A może sama gwarancja jest wystarczającym zabezpieczeniem na wypadek wszelkich szkód? Próbujemy odpowiedzieć na te pytania. 

Elektronika wciąż jest dość krucha, choć coraz częściej bywa wodo czy pyłoodporna. Ludzie żyją w biegu, więc o uszkodzenia nie trudno. Towarzystwa ubezpieczeniowe i sklepy sprzedające  sprzęt elektroniczny wyszły naprzeciw przedłużeniu żywotności tych urządzeń.

Kupując laptop lub smartfon możemy jednocześnie zawrzeć umowę ubezpieczenia, chroniącą przed skutkami szkód powstałych w wyniku np. upuszczenia sprzętu. Z drugiej strony prawie każdy producent dodaje do sprzętu gwarancję na rok, którą można wydłużyć za odpowiednią opłatą.

Które z tych rozwiązań wybrać?

 

Gwarancja od producenta – na co zwrócić uwagę

 W pierwszej kolejności warto zwrócić uwagę jakiego typu uszkodzenia obejmuje gwarancja producenta. Większość zapewnia naprawę w przypadku gdy:

  • urządzenie odmówiło działania,
  • problem leży w produkcie.

Czyli szkody powstałe na skutek upadku urządzenia nie są zazwyczaj objęte gwarancją. Z kolei jeśli bateria urządzenia nie ładuje się lub system „wyrzuca” użytkownika z logowania – możemy liczyć na gwarancję.

By skorzystać z gwarancji trzeba zgłosić uszkodzenie przez infolinię. Potem trzeba wysłać (dostarczyć) sprzęt do wskazanego serwisu. Zawsze trzeba załączyć dowód zakupu i podbitą kartę gwarancyjną. Warto też zatrzymać oryginalne pudełko, czasami jest ono wymagane.

W przypadku telefonów część producentów zapewnia telefon zastępczy. Najczęściej jednak klient czeka – nawet kilka tygodni – aż serwis ustali co stało się z urządzeniem i czy gwarancja obejmuje dane zdarzenie. Uszkodzenia mechaniczne są odrzucane.

 

Ubezpieczenie zawarte w sklepie – na co zwrócić uwagę

W przypadku urządzeń zakupionych w sklepie stacjonarnym ogólne warunki ubezpieczenia (OWU) możemy poznać od razu. Dla urządzeń zakupionych przez internet poza standardowymi 14 dniami na odstąpienie od umowy, klient ma też dodatkowy czas na zapoznanie się z warunkami ubezpieczenia.

W obydwu przypadkach ubezpieczenie najczęściej proponowane jest do systemu ratalnego. Każda polisa jest przypisana do towarzystwa ubezpieczeniowego. Ubezpieczenia te nie są drogie i obejmują najczęściej zalanie, stłuczenie, czasem również kradzież.

Przy przeglądaniu OWU warto zwrócić uwagę na kilka ważnych kwestii:

  • Czy ubezpieczenie obowiązuje na całym świecie?
  • Ile szkód w roku obejmuje?
  • Do jakiej wysokości pokrywa szkody wyrządzone przez połączenia nieautoryzowane przez użytkownika?
  • Czy daje możliwość ubezpieczenia poszczególnych części urządzenia (np. wyświetlacza w przypadku telefonów)?
  • Kto pokrywa koszty transportu urządzenia do i z serwisu?

System zgłoszenia szkody opiera się na infolinii. Zgłaszamy do towarzystwa co się stało. Na tym etapie klient może się już dowiedzieć czy ubezpieczenie obejmuje daną szkodę. Zdarzenie, na które użytkownik nie miał wpływu, daje największe szanse na odszkodowanie.

Większość ubezpieczycieli – takich jak Warta i PZU – nie wypłaca gotówki za szkody. Zazwyczaj odsyłają oni urządzenie do serwisu polecanego przez producenta. Po naprawie sprzęt wraca do właściciela kurierem. Warto zwrócić uwagę w OWU na to, czy po jednej takiej sytuacji całe ubezpieczenie wygasa. Lepiej unikać tak skonstruowanych polis.

 

Gwarancje dla urządzeń zakupionych przez sklep internetowy

 W przypadku urządzeń nowych, zakupionych przez sklep internetowy albo serwis aukcyjny, najczęściej proponowana gwarancja to po prostu gwarancja producenta. Do zgłoszenia gwarancyjnego potrzebny jest dowód zakupu (np. paragon, FV). Niestety, w ramach np. Allegro nie łatwo o taki dowód zakupu.

Poza tym, nawet jeśli reklamacja zostanie przyjęta, czas naprawy może się wydłużyć. Bo jeśli np. telefon jest sprowadzony z Włoch, sprzedawca będzie dążył do naprawy w serwisie w kraju zakupu.

Gwarancja w przypadku uszkodzeń fabrycznych i oprogramowania jest bardzo skuteczna. Jednak przy najczęstszych uszkodzeniach – typu zalanie czy stłuczenie wyświetlacza – to ubezpieczenie daje nam możliwość szybkiej i sprawnej naprawy. Na pewno jeśli już decydujemy się na ubezpieczenie, warto uważnie wczytać się w OWU i wybrać to droższe, ale za to obejmujące większy zakres szkód.