Spersonalizowana oferta zakupów, inteligentna półka sklepowa i samoobsługowa kasa, która sama zeskanuje wszystkie produkty. Już niedługo ten innowacyjny system rozwiązań obsługi klienta pojawi się w sieci sklepów Żabka. „Sklep jutra” buduje Microsoft we współpracy z polskimi firmami, m.in. ze spółką Plastream, która wchodzi w skład notowanej na GPW grupy MEDIACAP.


Jak będzie wyglądał innowacyjny sklep przyszłości o nazwie „Sklep jutra”? Już wkrótce przekonamy się o tym w sklepach sieci Żabka.

„Sklep jutra” oparty na sztucznej inteligencji

Żabka chce wprowadzić w swoich sklepach system innowacyjnych rozwiązań. Mają one usprawnić i zautomatyzować obsługę klienta. System będzie oparty na wykorzystaniu sztucznej inteligencji. Dzięki temu klienci w szybki i wygodny sposób zrobią zakupy. Co ciekawe na wdrożeniu tego systemu ma zyskać nie tylko klient, ale także franczyzobiorca.

Na czym będzie to dokładnie polegać? Zobaczcie najważniejsze rozwiązania, które będą zastosowane w „Sklepie jutra”.

Samoobsługowa kasa, która sama skanuje produkty

To chyba najbardziej innowacyjny aspekt „Sklepu jutra”. Samoobsługowa kasa w Żabce ma sama rozpoznawać i następnie skanować wszystkie produkty. W założeniu klient powinien rozliczyć więc całą transakcję w ciągu kilku sekund.

Jak to będzie działać? Wewnątrz kasy samoobsługowej mają być zamontowane mikro kamery, które w tym samym czasie będą skanować wszystkie produkty umieszczone w koszyku. Następnie system automatycznie obliczy cenę zakupów, uwzględniając także obowiązujące promocje i rabaty.

Za stworzenie tego szybkiego samoobsługowego rozwiązania kasowego będą odpowiedzialne polskie spółki Plastream (wchodząca w notowanej na giełdzie Grupy MEDIACAP) i NoaTech.

Plastream to platforma technologiczna wykorzystująca sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe do analityki materiałów wideo i foto. Automatyzacja procesu płatności za zakupy opracowana dla Żabki, to jeden z przykładów skutecznej implementacji naszego rozwiązania. Innym zastosowaniem silnika Plastream jest rozpoznawanie części garderoby na publikowanych w internecie zdjęciach w taki sposób, aby dawać przy nich rekomendacje produktów modowych. Myślimy też o wykorzystaniu tego narzędzia w innych branżach e-commerce i nie tylko. – tłumaczy Jacek Olechowski, prezes zarządu Grupy MEDIACAP, w której skład wchodzi Plastream.

Spersonalizowana oferta zakupów

Aplikacja mobilna Żabki będzie tak opracowana, żeby zbierać jak najwięcej informacji o użytkowniku, jego miejscu pobytu, preferencjach i oczekiwaniach zakupowych. W ten sposób oferta sklepu skierowana do indywidualnego klienta ma być maksymalnie spersonalizowana. Dzięki analityce do łączenia różnych informacji, aplikacja mobilna będzie mogła poinformować o promocjach najczęściej kupowanych produktów lub ich dostępności.

Dodatkowo, podobny system rozwiązań jego twórcy chcą zastosować w witrynach sklepowych. Będą one reklamować produkty i wyświetlać promocje adekwatnie do okoliczności takich jak pogoda, pora dnia czy święto w kalendarzu. Przykładowo zimą w witrynie pojawi się reklama gorącego kubka kawy, a w czasie zawodów sportowych oferta różnego rodzaju przekąsek. I co ważne, system w ogóle nie będzie wymagał ręcznego sterowania, bo w całości ma być oparty na wykorzystaniu sztucznej inteligencji.

Zobacz także: Jak inwestować w spółki technologiczne – radzi Wojciech Chmielewski z funduszu mAccelerator.vc


Inteligentna półka sklepowa

Inteligentna półka sklepowa to kolejny element „Sklepu jutra”. Jej zadaniem jest rozpoznanie konkretnego klienta i na podstawie wcześniej zebranych informacji zaoferowanie mu najodpowiedniejszego produktu. Ponadto, wszystkie informacje o danym produkcie będą wyświetlane w tym samym czasie na ekranach znajdujących się bezpośrednio przy półkach. Klient odczyta na nim cenę produktu, jego datę przydatności do spożycia, skład czy kraj pochodzenia.


Taki inteligentny mebel ułatwi też pracę właścicielowi sklepu, bo informacja o tym, że towar zniknął z półki ma być od razu do niego przesłana. W ten sposób sprzedawca będzie mógł na bieżąco kontrolować stan zatowarowania sklepu, a także jakość i świeżość produktów.

Jak widać sztuczna inteligencja może być wykorzystana w celach biznesowych na dużą skalę. „Sklep jutra” to idealny przykład połączenia innowacyjnych rozwiązań, które usprawnią komunikację z klientem, przyśpieszą jego zakupy, a także ułatwią pracę franczyzobiorcy. Nad cyfrową transformacją Żabki pracują spółka Microsoft oraz takie polskie firmy jak: Future Mind, Clouds on Mars, Nanovo, NoaTech, One2Tribe, Plastream czy Synerise.

Źródła zdjęć: Plastream.

Zobacz także: Astronika – polska firma która umieściła Kreta na Marsie

Zobacz także