Powiedzenie śmiech to zdrowie okazuje się prawdą. Co więcej, szereg badań wskazuje, że śmiech w pracy ma pozytywny wpływ na atmosferę w biurze. Jakie więc korzyści czerpią pracownicy z codziennych żartów?

Naukowcy są zgodni: śmiech w pracy na pewno poprawia humor i wpływa pozytywnie na ich efektywność. Takie wnioski płyną z badań przeprowadzonych przez MIT i London Business School, które opisała Alison Beard w swoim artykule zatytułowanym “Leading with Humor”. Dlaczego śmiech w pracy powinien być pożądany przez pracodawców? Oto kilka przykładów.

1. Śmiech to zdrowie, bo redukuje stres i wzmaga kreatywność

Żarty i dobra atmosfera w biurze redukują stres pracowników i wzmagają ich kreatywność. Dzięki obniżeniu poziomu stresu, pracownicy są bardziej rozluźnieni. Wzmaga to również ich kreatywność i zwiększa zaangażowanie w pracy.

– Śmiech w pracy redukuje stres i przełamuje znudzenie, zwiększa zaangażowanie i dobre samopoczucie, wzmaga kreatywność i chęć współdziałania – czytamy w artykule Alison Beard.

2. Śmiech to zdrowie, bo pozwala dotlenić organizm

To kolejna zauważalna zmiana fizyczna w ciele człowieka, którą wyzwala śmiech. W trakcie czynności śmiania się można zaczerpnąć więcej powietrza, niż podczas normalnego oddychania. Wtedy następuje przyśpieszenie przepływu krwi, a tym samym dotlenienie całego organizmu. Dzięki temu pracownicy są bardziej zrelaksowani i rozluźnieni.

Zobacz także: Przerwa na papierosa: lepiej odpracować czy zapłacić karę? Jak z paleniem papierosów w czasie pracy może walczyć pracodawca

3. Śmiech w pracy zwiększa efektywność

To akurat efekt dwóch poprzednich zalet śmiechu. Zrelaksowany i dotleniony pracownik będzie też efektywniej pracować. Jest on bardziej precyzyjny i szybszy w działaniu.

Badania pokazują również, że śmiech w pracy i dobre samopoczucie poprawiają pamięć. Co więcej, naukowcy zauważyli pewną korelację pomiędzy dobrą atmosferą w pracy, a późniejszymi wynikami spółki. Dlatego takim gigantom, jak Google, zależy na tym, żeby jego pracownicy byli w pracy zadowoleni.

4. Śmiech w pracy zmniejsza nieobecność pracowników

To dość zaskakujący wniosek, ale okazuje się, że dobra atmosfera w pracy podnosi frekwencję pracowników. Jeśli pracownik jest zadowolony z pracy, to też częściej do niej chodzi. Zapewne wtedy nie szuka specjalnych powodów, żeby pójść na zwolnienie chorobowe.

Oczywiście z żartami nie można przesadzać. Trzeba pamiętać o tym, że w biurze przede wszystkim się pracuje. Jednak kilka minut wesołej rozmowy z kolegami z pracy nie zaszkodzi, a wręcz może pomóc. Korzyści odniosą nie tylko pracownicy, którzy będą bardziej zrelaksowani, ale także pracodawcy, bo biznes będzie lepiej szedł dzięki wyższej efektywności zatrudnionych. Śmiech w pracy przynosi więc i zdrowie, i pieniądze.

Zobacz także: Oszczędności na gorsze czasy. Zbuduj trzy poduszki finansowe

Zobacz także