Jakie tematy w grach  interesują kobiety? – Dotyczące piękna, historie celebrytów, tematy związane z modą. Obecnie powstaje też wiele gier o tematyce fashion, gdzie 90 proc. graczy to kobiety – mówi Marcin Kwaśnica, prezes Cherrypick Games.

Już pierwszego listopada odbędzie się premiera gry dla kobiet My Beauty Spa: Stars & Stories stworzonej przez polskie studio Cherrypick Games. Z tej okazji publikujemy rozmowę z prezesem tej firmy Marcinem Kwaśnicą.

Wojciech Matusiak: Skąd pomysł produkcji gier dla kobiet?

Marcin Kwaśnica: W 2014 roku, gdy zakładaliśmy firmę chcieliśmy znaleźć dla siebie jakaś niszę. Zaczynaliśmy od „męskich” gier, szybko jednak zmieniliśmy zdanie i zdecydowaliśmy, że będziemy tworzyć nasze gry dla kobiet na urządzenia mobilne. W tym czasie takie gry były głównie przeznaczone na PC i Facebooka, brakowało produkcji na urządzenia mobilne. Pierwsza duża produkcja Cherrypick Games – My Hospital wskazała nam kierunek rozwoju. Wiedzieliśmy, że tytuł będzie interesujący dla graczek, ale nie spodziewaliśmy się tak dużej skali sukcesu. Szacowaliśmy, że spośród wszystkich grających – kobiety będą stanowiły ok. 60 proc. Ostatecznie było to ponad 80 proc. Dzięki My Hospital zrozumieliśmy, czego kobiety oczekują od gier. Wcześniej wydaliśmy ok 15 gier, które były szybkie i proste – miały przynieść nam środki na bardziej ambitne projekty – gry sportowe, popularny w USA football.

Jakie są oczekiwania graczek?

Najważniejszy dla graczek jest interesujący temat oraz jakość wykonania gry. Zauważyliśmy, że brakowało projektów o dobrej jakości graficznej, a na rynku było dużo gier dedykowanych mężczyznom – postanowiliśmy więc dostarczy graczkom tytuły, na które czekają. Co ważne, z roku na rok, coraz więcej kobiet gra w gry na urządzeniach mobilnych. My koncentrujemy się na grupie 30 +. Tu graczek przybywa najwięcej. I my tę grupę dobrze rozumiemy.

Jakie tematy interesują kobiety?

Dotyczące piękna, historie celebrytów, tematy związane z modą. Obecnie powstaje też wiele gier o tematyce fashion, gdzie 90 proc. graczy to kobiety. 1 listopada premierę będzie miała nasza nowa gra „My Beauty Spa: Stars & Stories”.

 

 

Macie kobiety w zespole?

Mamy i jest ich coraz więcej. Znalezienie programistek to duże wyzwanie. Jest ich bardzo mało w Polsce, podobnie jak na całym świecie. Zatrudniamy kobiety i choć nadal stanowią mniejszość w zespole, to powoli się to zmienia. Chciałbym, żeby w przyszłości było to pół na pół. Obecnie pracuje u nas wiele pisarek, które tworzą historie do naszych gier. Mamy też graficzki i designerki. U nas każdy ma wpływ na to jak ostatecznie wygląda gra.

Marcin Kwaśnica

 

Wiemy już sporo o kobietach. Nauczyliśmy się dużo o ich gustach i oczekiwaniach. Nie opieramy się na intuicji, ale bazujemy na danych, które analizujemy, choćby z poprzednich gier. Sprawdzamy jak graczki zachowują się w grach, co robią, jak zachowują się w społecznościach. Mamy wiele możliwości wsłuchiwania się w ich potrzeby. Dostajemy feedback od graczek, staramy się robić to o co nas proszą. W My Hospital przez jakiś czas pytaliśmy jaki dodatek do gry stworzyć. Ostatecznie wygrał temat porodówki. To nie był nasz pomysł, ale prośba graczek. To samo robimy przy naszych kolejnych produkcjach. Mimo, że gry są nadal tworzone, już teraz pytamy, co interesuje naszego gracza, co chciałby zobaczyć w kolejnych odsłonach.

Kobiety wydają pieniądze w grach free to play inaczej niż mężczyźni?

Nadal wśród graczy dominują mężczyźni, ale obecnie to kobiety wydają więcej pieniędzy w grach – stanowią 54 proc. wszystkich wydających – to nowość, bo jeszcze półtora roku temu było odwrotnie. Myślę, że to dlatego, że coraz więcej kobiet gra na urządzeniach mobilnych w gry free-to-play.

Poza „My Beauty Spa: Stars & Stories” Cherrypick Games przygotowuje jeszcze jedną grę – Crime Story

To gatunek interactive story – interaktywna książka z elementami gry – który obecnie mocno się rozwija na świecie i jest coraz bardzie popularny, szczególnie wśród kobiet. Wpadliśmy na pomysł stworzenia tego typu gry z wątkami kryminalnymi.

Skąd pomysł?

Pytaliśmy graczy My Hospital jakie tematy ich interesują. Pierwszym był temat beauty, potem hollywood celebrities i gwiazdy. Na trzecim miejscu znalazły się historie kryminalne i program telewizyjny Discovery Investigation. To obecnie najpopularniejszy w USA program w rodzinie Dicovery, a trzy czwarte oglądających to kobiety. Gra będzie dostępna w pierwszym półroczu 2019 roku, faza testowa ujrzy światło jeszcze w tym roku.

Marcin Kwaśnica jest prezesem i głównym akcjonariuszem notowanej spółki gamingowej Cherrypick Games.