W obecnych czasach dzieci bez problemu posługują się smartfonem czy tabletem, a książki w tradycyjnej formie są wypierane przez czytniki ebooków. Jednak najnowsze badania udowadniają, że uczniowie przyswajają więcej informacji, jeśli przeczytają je na zwykłej kartce papieru, a nie na ekranie komputera czy innego elektronicznego urządzenia.

Zwolennicy nowych technologii podkreślają wiele korzyści płynących z czytania książek w wersji elektronicznej m.in. oszczędność papieru czy podręczna i lekka forma czytnika.

Papierowe książki tracą popularność

Pojawiły się także pomysły zastąpienia papierowych książek w szkole ich elektronicznymi odpowiednikami. W stanie Kalifornia w USA uchwalono ustawę, która nakłada na szkoły obowiązek udostępnienia wszystkich książek w wersji elektronicznej do 2020 r. Natomiast w stanie Floryda politycy poszli o krok dalej i zdecydowali o całkowitym zastąpieniu papierowych pozycji przez ich wersję elektroniczną.

Czy to dobre i w pełni skuteczne rozwiązanie? Nie do końca bo …

Zapamiętujesz więcej po przeczytaniu tekstu w wersji papierowej

Jak się okazuje, uczniowie są w stanie przyswoić więcej nowych informacji, jeśli przeczytają je na zwykłej kartce papieru, a nie na ekranie elektronicznego urządzenia. Badanie przeprowadziły dwie wykładowczynie z Uniwersytetu Maryland w Stanach Zjednoczonych, Lauren M. Singer i Patricia A. Alexander.

Co ciekawe przeprowadzone badanie ujawniło pewną istotną rozbieżność. Uczniowie biorący udział w eksperymencie twierdzili, że wolą korzystać z elektronicznych urządzeń, bo wtedy uzyskają lepsze efekty. Jednak osiągali korzystniejsze wyniki gdy zapoznawali się z tekstem na zwykłych kartkach papieru.

Szybkość kontra efekty

Na samym początku uczniowie przeczytali dwa fragmenty tekstu, pierwszy na papierze, a drugi w wersji elektronicznej. Następnie musieli zmierzyć się z trzema zadaniami: sformułować główną konkluzję wynikającą z tekstu, wynotować najważniejsze kluczowe informacje i przedstawić dodatkowe wskazówki, które ich zdaniem były istotne dla lepszego zrozumienia całego tekstu.

Całe badanie można podsumować kilkoma wnioskami:

  1. Uczniowie wolą korzystać z urządzeń elektronicznych niż z książek

  2. Tekst w wersji elektronicznej przeczytają szybciej niż w wersji drukowanej

  3. Większość uczniów stwierdziła, że osiąga lepsze rezultaty gdy czyta teksty w wersji elektronicznej

Jednak najważniejszy wniosek jest dość zaskakujący ponieważ uczniowie lepiej zrozumieli tekst kiedy przeczytali go na papierze, a nie w wersji elektronicznej. Mimo, że większość z nich wolała korzystać z tekstu w wersji elektronicznej.

Rodzaj nośnika nie wpłynął na ogólne rozumienie tekstu. Natomiast miał duże znaczenie w przypadku specyficznych i konkretnych pytań. Zatem po przeczytaniu papierowej wersji tekstu uczniowie byli w stanie przyswoić więcej informacji niż po jego przeczytaniu w wersji elektronicznej.

Aczkolwiek autorki badania podkreśliły, że nie ma jednego najlepszego sposobu czytania dobrego dla wszystkich osób. Każdy uczeń musi indywidualnie dopasować do siebie rodzaj nośnika, który ułatwi mu naukę.

Zobacz także: Sztuczna inteligencja i roboty zmienią życie i gospodarkę bardziej, niż się tego spodziewamy