Już 209 mln zł otrzymali polscy twórcy gier od Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach dwóch edycji konkursu GameINN! Mamy nadzieję, że powstaną same zachwycające hity i przełomowe produkcje! Na liście zwycięzców nie brakuje jednak projektów co najmniej zastanawiających, albo wywołujących uśmiech na twarzy…

Niedawno NCBR podał wyniki drugiego konkursu GameINN. W jego ramach 38 projektów otrzyma dofinansowanie w łącznej wysokości blisko 93 mln zł. Konkurs z roku 2016 wynagrodził taką samą liczbę projektów kwotą niemal 116 mln zł.

Sztuczna inteligencja do tworzenia „żywego” miasta

Tym razem największym wygranym jest notowana na warszawskiej giełdzie spółka Vivid Games, która otrzyma 8,7 mln zł na dwa projekty. Jeden z nich zakłada „opracowanie prototypu gry wykorzystującego model rzeczywistego współoddziaływania środowiska i pojazdów kołowych w czasie rzeczywistym na platformach mobilnych, bazując na algorytmach symulacji fizycznych”. Drugi zakłada, że Vivid Games stworzy system informatyczny umożliwiający dostosowywanie poziomu trudności gry, w czasie rzeczywistym, do cech gracza i danego gatunku gry.

Niemal równie dużą kwotę (8,1 mln zł) otrzyma wspólny projekt spółek Daftmobile i Nethone. Chcą one stworzyć platformę antydopingową, która będzie wykorzystywana w grach sportowych na urządzenia mobilne.

Największym wygranym konkursu z 2016 roku był giełdowy CD Projekt RED, który zgarnął aż 30 mln zł. Z tego 10 mln zł ma iść na rozwój technologii City Creation – wykorzystującą sztuczną inteligencję do tworzenia „żywego” miasta. Prawdopodobnie narzędzie te zostanie wykorzystane w grze „Cyberpunk 2077”, nad którą pracuje obecnie CD Projekt RED.

1,6 mln zł na Algorytm Prawdziwego Życia

Vivid Games nie jest jedyną spółką notowaną na warszawskim parkiecie, która otrzyma pieniądze w ramach konkursu GameINN.

  • JuJuBee (z rynku NewConnect) otrzyma 1,34 mln zł na budowę szablonu do tworzenia sztucznej inteligencji wykorzystywanej w grach strategicznych;
  • The Farm 51 (NewConnect) dostanie 4,5 mln zł na „opracowanie funkcjonalnego prototypu zaawansowanego genertora treści dodatkowych AUGOT, działającego w środowisku PC i mobile” (nie pytajcie nas, co to znaczy…);
  • Huckleberry Games (NewConnect) weźmie 1,6 mln zł na Algorytm Prawdziwego Życia (brzmi poważnie, prawda?).

Warto jednak zauważyć, że dwa inne projekty spółek JuJuBee i The Farm 51 odrzucono…

Największymi przegranymi drugiej edycji konkursu okazały się jednak spółki Badland Games Research (chciała 7,6 mln zł na symulator 3D zjazdów narciarskich) oraz Pixel Technology (starała się o 7,5 mln zł na wirtualny szpital).

Myślę nad nazwą sp. z o.o i  pętla sprzężenia zwrotnego

Wśród firm, które uzyskały finansowanie, można znaleźć takie, których nazwy są frapujące. Szczerze mówiąc, nie wiemy co myśleć o spółce, która nazywa się… Myślę nad nazwą sp. z o.o. Otrzymała ona 4,2 mln zł na stworzenie narzędzia wspierającego kreślenie fabuły w grach video.

Najbardziej zagadkowo brzmi nazwa projektu spółki CYBERNETIC TECHNOLOGIES NETICTECH: „Opracowanie zestawu algorytmów, umożliwiającego zastosowanie proceduralnego generowania treści w produkcji gier, z wykorzystaniem pętli sprzężenia zwrotnego, opartej o metody eksploracji procesów”. Spółka otrzymała na jego realizację 1,4 mln zł. Macie może pomysł, o co w nim chodzi?

Niezwykle ciekawie – piszemy to absolutnie serio – wyglądają natomiast projekty spółek One More Level (symulator warunków panujących na Marsie) czy Doji Szymon Truskolaski (opracowanie silnika sztucznej inteligencji strategicznych gier ekonomicznych).

Program GameINN, dający granty polskim twórcom gier, powstał z inicjatywy Porozumienia „Polskie Gry”, do którego wchodzą m.in. CD Projekt RED, Techland i CI Games, czyli trzej najważniejsi polscy przedsiębiorcy z segmentu elektronicznej rozrywki.

Zobacz także